06 octubre 2009

DIARIO DE UN OCIOSO
Martes, 06 de octubre de 2009


Las reuniones de vecinos suelen ser, en el mejor de los casos, aburridas. No es el caso de la reunión que hacemos – anualmente – en la terraza de Mariona. Naturalmente no estoy hablando de la junta de propietarios – que suele ser tan aburrida como en cualquier otra escalera - sino de una barbacoa festiva.
Este año – con Javier, Esther, Marta, Antón, Mariona y María José – la cosa se alargó un poco y acabamos haciendo un tour turístico por todos los pisos y bebiéndonos las reservas alcohólicas de todos ellos. Repetiremos.

Estos últimos días han saltado a las primeras páginas de los periódicos los mensajes personales de dos políticos – de distinto partido -. Creo que aunque los mensajes están escritos en un lugar público (el Parlament), sacarlos de contexto y hacerlos públicos es asqueroso (sea cual sea su contenido).
Cualquier mensaje nuestro – descontextualizado – podría interpretarse erróneamente. Las palabras son las que son... pero no siempre tienen el mismo significado. Al publicarlas sin conocer el contexto (a quien están escritas, que relación tiene el autor con la persona a la que se dirigen, cual es su tono habitual de conversación, que tipo de bromas se hacen entre ellos, de que han hablado antes de ese mensaje...) obviamos su verdadero sentido.
Pero sobretodo lo que me asquea es la intromisión en lo privado (es obvio que un mensaje es algo privado aunque alguien lo pueda leer – o fotografiar – por encima del hombro).
Tampoco veo con buenos ojos convertir en noticia de primera página lo que sólo debería ser una anécdota para hacer unas risas.
Nos quejamos de que tenemos unos políticos que únicamente se preocupan por los votos en vez de preocuparse por el funcionamiento del país (o ciudad, o comunidad...) pero, en ocasiones como estas, también los periodistas se alejan de sus verdaderos objetivos. No sólo hay que informar con veracidad, también hay que centrar la atención en lo que verdaderamente es importante. Y un mensaje privado que califica de “tostón” a un discurso y otro que califica de “mierda” al propio partido no lo son.

3 comentarios:

TocaFogons dijo...

Discrepo amb tu en un detall: El concepte de privacitat del missatge. El lloc -el Parlament-, no es un lloc privat sino públic; el moment, -en hores de feina-, no es pas un moment de privacitat; l'emissor, -en Dani o el superconseller-, son càrrecs públics exercint els seus deures amb la seva corresponent retribució; els receptors ídem de ídem i el mitjà, -els telèfons mòbils-, no en tinc la certesa però apostaria a que no eren els seus mòbils privats i el joc es feia amb telèfons de "feina" i per tant inclosos en els pressupostos de despeses dels seus llocs de feina.
Davant totes aquestes obvietats, crec que l'informador té tot el dret del món a explicar a l'opinió pública en que passen el temps els polítics que ens han de treure d'aquest "disloque" econòmic i quina es la seva categoria moral i professional. Tant si es tracta de missatges estúpids com els esmentats com si es tracta de missatges més seriosos, que segur també s'han enviat. Em puc imaginar els missatges del Sr. Camps cagant-se en el PSOE per haver desmuntat la seva dolce vita, o a Celestino Corbacho cagant-se en els aturats que a més cobren en negre, o a la Chacón cagant-se en els generals feixistes a qui té que manar o al Sr. Mas cagant-se en les regles del joc democràtiques que l'han apartat de la Presidència de la Generalitat 2 vegades seguides.

Jo vull saber amb qui ens estem jugant els quartos. Vull saber com son, que pensen de veritat fora dels "tostons" de les rodes de premsa i les declaracions milimètricament estudiades. Vull que es treguin la careta. Si després desde casa, a la nit, desde el seu propi telèfon privat es volen enviar missatges cagant-se en el seu electorat analfabet, res a dir. I si algun periodista tafaner treu a la llum aquests missatges, seré el primer en criticar-ho.

xavi dijo...

Entenc el que dius però no puc estar mes en desacord. Qui estableix els limits? A quines profesions? En quins àmbits? el que fas amb l'ordinador de la feina no es privat? Si comencem a posar límits a la privacitat acabarem fiscalitzats per totes bandes.
A ells ja els hi agradaria. No ho posem fàcil.

TocaFogons dijo...

òsties Xavi, llàstima que no vonguis demà, seria un debat apassionant. Pensa-t'ho, encara hi ha temps, tinc taula per 6 persones...Ja em diràs. Una abraçada